diabetesfamilj.blogg.se

Skriver om hur Diabetes typ1 hos vår dotter påverkar vardagen, och vår familj.

Härligt vårväder

Publicerad 2016-05-01 19:05:39 i Allmänt,

Hey, gött vårväder idag! Sol och knappt nån vind. Skönt väder gör Valborg oxå! Fin väder ger oxå skillnad i insulinbehov. Att det just händer på söndagen är lite drygt. För då hinner det inte ställas in till dagis imon. Men det är bara att chansa. 
Härligt idag har det varit, förutom lågt blodsocker, att Stina har varit hemma hos en kompis för första gången. Hon var nog lite nervös men jag tyckte hon skulle passa på när det gick. Eftersom det inte går leka hemma hos alla olika kompisar. Hon gjorde det. Och de hade roligt. De lekte utomhus. Jag var inte nervös men kunde inte riktigt slappna av. Men det gick bra. De gav dextro när hon behövde och Stina sa att hon skulle ha 1.5 dextro. Det var varmt o skönt ute. Jag satt ute o solen undertiden med min ljudbok. Jag blir stolt över henne när hon vågar stanna eftersom hon faktiskt bara gjort det ett par ggr förut, hos en kompis. Jag blir oxå glad och tacksam över föräldrar som vågar och vill, att hon ska få stanna och leka hos dem. Jag blir tacksam att hon i detta fall får vara som andra i några timmar. Då när vi bestämt vad de ska äta till mellis, och vad det innehåller för kolhydrater. Idag var även pappan i familjen, undersköterska, och hade även tagit blodsocker med en sådan mätare som Stina har. Men hon kan ju själv oxå. Och pumpen trycker hon ju på själv. Shit, sex år och kan lägga in allt själv. Hon är grymt cool! 
 
 
Känner mej tacksam för värmen och solen. Och att föräldrar är okej med att Stina får leka hos dem. Jag blir tryggare och tryggare med det nu, även om det utmanar mej mycke. Det är jobbigt! Men det går bättre och bättre! 
Idag efter sin innebandyträning, sa hon att hon skulle vilja kunna bestämma saker som hon tänker på. Då skulle hon tänka bort pumpen sa hon. Jag förstår henne! Det skulle jag oxå. Och tänka fram en ny bukspottkörtel! Vips! Men...nu är jag glad över framgångarna för Stina! Kompisar och att det blir enklare med åren, ju mer självständig hon blir. Vår älskade unge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela