diabetesfamilj.blogg.se

Skriver om hur Diabetes typ1 hos vår dotter påverkar vardagen, och vår familj.

Fredagsspänning

Publicerad 2015-10-31 18:43:00 i Allmänt,

fredagens spänning kunde vi varit utan. Minsann. Vid lunch ringer N från dagis och säger att Stina gråter och inte vill äta. Hon har mätt upp maten som Stina sagt att hon skulle äta men nu vill inte Stina äta mer. Problemet blir ju i och med att insulinet är ju gett. Så Stina har aktiv dos av insulin i kroppen men vill inte äta. Jag pratar med Stina som säger att hon har ont i magen. 
Tänk! Jo jag frågar N för hur många kolhydrater hon gett Stina insulin, och för hur många hon ungefär har ätit upp. Sen ber jag henne att försöka ge Stina en macka och lite mjölk till. Äter hon upp det så har hon ätit upp för given dos. Stina går med på det. 
Jag ringer tillbaka efter ca 20 min o ser så att Stina ätit upp. Då är Stina som vanligt igen och har ätit upp. Jag går ur min givakt, där jag varit beredd att köra mot dagis. Kollat möjligheter om vem som kunde ta mitt städ, vid behov. Men som sagt...det löste sig. Oron la sig. Jag jobbade på... Onödig spänning. Onödig spänning för N oxå. 
Efter lite funderingar trodde jag först att Stina testar... men efter mer fundering sa ju N att Stina va låg innan lunchen. Så vår slutsats är att känningen för det låga värdet innan lunch, 2.6 i blodsocker, kom då. Ont i magen och tårar❤️. 
 
 
Spänningen kom åter till kvällen. Då ringer Pelle. Då har han missat sista trycket på pumpen till middan. Stina har efter två timmar 18 i bs. Pär ger korr...men då sjunker bs ganska snart efter korr-dosen, av någon anledning som vi inte fattat. Alså innan insulinet hunnit verka. En timme efter insulinet getts, har hon 3.4 i bs. Med 0.9E aktivt. Rätt mycke aktivt för att vara henne. Ett par dextro senare och hon hade ist sjunkit till 2.1, ist för att höjas. Pär ringer... Stina vill ha sitt fredagsmys. Men det är inte läge för ostbågar på det låga värdet. Hon behöver nåt sött och snabbt! Så jag gav som förslag en tablettask. 16kh utan insulin. Så blev det. Efter 20min hade hon 7.6 ca i bs. Nice! Ostbågar med insulin på det blev bra. 
Läskigt dock när det blir oväntade egna kroppsliga lösningar. Varför? Vet inte? Hur? Vet inte? Kanske egenproduktion i bukspottkörteln och kicksde in en skvätt?! Annars ingen aning?! Udda efter 3,5år men inte omöjligt enligt Dr Katrin. 
Man lever så länge man lär. Man lär så länge man lever. 
 
Lördag med barnkalas idag...löstes fint men med ytterligare ett kvitto på att det är länge tills hon kan gå på barnkalas ensam...
 
🙄 hej
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela